HTML

Meleg Kultúra

HAMAROSAN: 'Dallas buyers club' - 'The Dickens with love' - Melegek a koncentrációs táborokban

Friss topikok

Katona André: Mennyi időnk van?

2013.04.26. 21:36 menthaa

Két napja fejeztem be Katona André elsőkönyves író regényét, és sokáig filóztam azon, hogy mit is gondoljak, avagy írjak róla. Egyrészt határtalan boldogsággal tölt el, amikor magyar szerző meleg témájú könyvét veszem a kezembe (és én ezért pénzt is kiadtam, ami azért valljuk be, nagy cucc), ezen túl pedig nagyon tetszett az egész regénynek az alapkoncepciója. Mondjuk ki: zseniális volt.

De volt egy kis bökkenő, ami azt mondatja velem, hogy azért nem volt olyan tökéletes ez a regény. Egyrészről akik ismernek engem (főleg a barátom ennek a megmondhatója), azok tudják, hogy mennyire szeretek egy könyvben akár órákig elmerülni. Sajnos a Mennyi időnk van? erre nem volt alkalmas, sőt, rászoktam arra, hogy a villamoson olvassam maximum 10-15 percekig. Azt is elmondom, hogy miért: sajnos az állandó magyarázgatások eléggé lelassították a cselekményt, a könyv elég hamar nagyon vontatottá vált. Feltűnt (nem volt nehéz észrevenni), hogy minden kimondott mondat után az éppen porondon lévő szereplő magyaráz egy sort, majd csak aztán válaszol. Nekem erről az a véleményem, hogy nem kell mindent agyonmagyarázni, meg belemagyarázni, meg túlmagyarázni, mert szerintem néhány dolgot hagyjunk már meg a kedves olvasónak is, az is csak dolgozzon meg az 'élményért'. Ráadásul ha ezeket a felesleges köröket kihúzták volna a regényből, akkor sokat javítottak volna a gördülékenységén is.

A másik bökkenő nálam a folyamatos érzelmi feszültség volt. Sokszor, amikor itthon olvastam és bizony nagyon erősen felszisszentem, akkor a barátom már csak annyit kérdezett, hogy 'csak nem már megint sírnak?' És de! Valamelyik szereplő, vagy akár több szereplő egyszerre, minden fejezetben sírt. Facsarni lehetett volna a vizet a könyvből. Ráadásul egy csomó helyzetben olyan fölöslegesen sírtak az érintettek, hogy nem is értettem, hogy pontosan min akadtak ki - holott rendesen minden a számba lett rágva.

És végül a harmadik bökkenő: Noel. Valahogy nem kedveltem meg ezt a szerencsétlen - bocsánat a szóért - bőgőmasinát. És az, hogy nem kedveltem az egyik főszereplőt, borzasztóan eltávolított az egésztől. Bence jófej volt, nem is értettem, hogy miért van úgy oda Noelért, amikor az egy iszonyatosan hisztis srác. Lehet, hogy csak rosszul lett megfogva a karakter a könyvben, de ha Noel tényleg létezik és szóról szóra ilyen, ahogy le van írva, akkor kész csoda, hogy nem halt még meg a fájdalomtól.

Ha ezeket nem veszem figyelembe - ami azért elég nehéz - és visszagondolok a történetre, akkor tényleg be kell látnom, hogy ez egy klassz sztori. Katona Andrénak mindenképpen helye van a polcomon, de nagyon remélem, hogy ennél tud jobbat is írni - mert én kíváncsi lennék rá.

3 komment

Címkék: könyv magyar meleg ulpius ház biszexuális

A bejegyzés trackback címe:

https://melegkultura.blog.hu/api/trackback/id/tr415248775

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KatonaAndré 2013.04.28. 13:09:15

Mióta láttam, hogy a könyv a "most olvasom" címek között szerepel, azóta vártam a kritikát. És számítottam rá, hogy a regény itt végre megkapja a magáét. :) Nagyon örülök, hogy írtál róla, és sok mindennel egyet is kell értenem (plusz köszönöm a kedves szavakat, és örülök, mert szerintem te vagy az első, akinek a kritikája végre nem a megosztó befejezésről szól). Ez volt az első regényem, amit három éven keresztül írtam, szívvel-lélekkel, azt akartam, hogy tökéletes legyen, ne legyen sablonos, és legalább annyira logikátlan legyen, mint a szerelem, amiről szól. Nem melegeknek írtam, ami tudom, tök furán hangzik, és egy nagyon naiv elképzelés. Az volt a célom az egésszel (ami egyébként nagyjából az írási folyamat közepe táján vált egyértelművé számomra), hogy az olvasó elgondolkodjon azon, hogy gyakran saját magunk állunk a boldogságunk útjában. Észrevegye Noelben a saját hibáit, és haragudjon rá ezért. Tudom, a végén már én is gyakran péklapáttal csapkodtam volna Noelt, de be kellett áldoznom őt a cél érdekében (még ha nálad nem is feltétlenül sikerült elérni a célom). :) Hogyha most a kezembe veszem a könyvet, nekem is az az érzésem támad, hogy annyira erősen koncentráltam a szerkezet megtartására, a történet szálak felépítésére, hogy azt valóban a regény gördülékenysége bánta. A túlmagyarázások, igen. Mikor újraolvastam nyomtatott formában a könyvet, én is sokszor mosolyogtam magamon. Pedig képzeld el, ezekből a túlmagyarázásokból így is nagyon sokat kihúztam addigra (eredetileg 800 oldal körül volt a regény)! Remélem, ennek csak az az oka, hogy ez volt az első regényem, és mindent bele akartam írni. Ezért is nagyon örülök az ilyen kritikáknak. Mert most dolgozom a másodikon éppen, és sokat segítenek az ilyen vélemények abban, hogy a helyes irányba tereljenek. Persze úgy, hogy közben ne veszítsem el a saját stílusomat (ha van ilyen). :) Úgyhogy még egyszer köszönöm. KA

menthaa 2013.04.30. 09:20:06

Kedves KatonaAndré! Bevallom meglepett, hogy olvastad a bejegyzésemet a könyvről, pláne, hogy már vártad. A könyved kapcsán nem vicceltem, amikor azt írtam, hogy tetszett, mert tényleg nagyon jó volt, és sokszor magamat is felfedeztem azokban a szituációkban, amikről írtál. Elképzelhető, hogy kicsit a kritikusabb végét fogtam meg az írásnak, amivel talán kicsit visszarántom a vásárló kezét, amikor a könyvedért nyúl a boltban, de úgy hiszem, hogy egy rendes olvasó nem retten vissza semmitől, ha kortárs magyar szerzőről van szó. Sok sikert kívánok a második könyvhöz, és ha megtennéd, hogy írsz nekem, amikor megjelenik, annak nagyon örülnék!
Őszinte tisztelettel,
A Blog Írója

hungarianbear 2013.11.05. 18:35:38

Sziasztok!

Én most olvastam végig a könyvet. 3 nap alatt végeztem vele ami azt jelenti hogy nem untam. Mondjuk az utolsó szenvelgések kissé már idegesítettek, de én csak gratulálni tudok Katona Andrénak. Mai regény mai szereplőkkel és szerintem sokan magunkra ismerünk Noelben és Bencében egyaránt. Izgatottan várom a következőt! Üdv! Zoli
süti beállítások módosítása